Timpul pare că s-a oprit la Dej, un municipiu extrem de ofertant cu oameni muncitori dar care după anii `90 a avut parte doar de administrații care nu au fost capabile să facă lobby pentru infrastructura din zonă, de la centura Dejului, la punerea orașului în proximitatea unei autostrăzi, cam toți primarii au gândit doar la nivel local, nu regional, nu național. Candidatul PSD pentru funcția de primar la alegerile locale din toamna acestui an, Mircea Biban, ne vorbește despre problemele Dejului și soluțiile sale.
Știri din Dej: Cine este Mircea Biban? Ce ar trebui să știe dejenii despre dumneavoastră?
Mircea Biban: Sunt un cetățean al municipiului Dej, cu o familie absolut normală, de profesie inginer și lucrez in domeniul feroviar din 1997. Am parcurs profesional toate etapele, de jos în sus, de la inginer stagiar până la director general de companie. Timp de aproape 6 ani de zile am fost șeful stației Dej Triaj din cadrul SNTFM CFR Marfa SA iar timp de doi ani am fost și secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, însă cele mai frumoase amintiri, cele ale tinereții, mi-au rămas în Dej.
Știri din Dej: De ce ați luat decizia de a candida la funcția de primar al municipiului Dej?
Mircea Biban: În primul rând, sunt convins că Dejul poate redobândi strălucirea de altădată, precum era în interbelic, capitala județului Someș. Dacă suntem ambițioși creștem comunitatea, dar dacă îmbrăcăm administrativ aceeași cămașă deja purtată a anilor 2000, rămânem acolo. Mulți dejeni, în ultimii 20 de ani, au vizitat Europa și cred că pretențiile lor pentru o calitate a vieții mai bună, sunt de minim bun simț.
Apoi, am luat această decizie pentru că sunt nemulțumit de plafonarea administrativă din orașul în care trăiesc și am ințeles că trebuie să fac ceva, să mă implic mai mult, mai hotărât, bazându-mă pe ce știu și pe ce pot, pe CV-ul meu și pe toată echipa lărgită a PSD Dej.
Știri din Dej: Cum evaluați activitatea actualului primar?
Mircea Biban: Haideți să lămurim o treabă. Din start consider că toți primarii Dejului au încercat să facă câte ceva pentru oraș, însă cred că fiecare a avut timpul său, viziunea sa pentru o anumită perioadă. Suntem în 2024, secolul digitalizării, secolul super vitezei, iar viziunea plafonată și invechită fără elemente de culoare, care să dea viață comunității, fără idei noi, cu proiecte locale nearmonizate, cu lucrari de mântuiala la prețuri foarte mari întru-un ritm de melc obosit, trebuie lăsate undeva în anii 2008-2010… S-au schimbat de atunci doi președinți ai Americii, lumea nu a stat pe loc și cred că și Dejul trebuie să se întinerească cumva.
Știri din Dej: Mulți locuitori ai orașului se plâng de starea drumurilor. De ce durează atât de mult reparația unor străzi și de ce credeți că rezultatul este destul de slab din punct de vedere al calității?
Mircea Biban: Așa este, de acord cu acest punct de vedere. De ce durează atât de mult? Simplu: nu poți să faci plăți de milioane de lei pentru lucrări care se finalizează în două-trei zile și atunci le faci în câteva luni să poți justifica prețul, pe de-o parte, iar pe de altă parte firmele care execută lucrările se pare că nu au în contract prevederi privind durata de execuție și nici penalități. Lipsa de implicare și competență, bazându-se pe „lasă-l, mă, că merge așa”.
Știri din Dej: Refacerea Parcului Mic a stârnit revoltă pe rețelele de socializare. Cum apreciați soluția aleasă și care ar fi varianta ideală, care să permită atât spații pietonale cât și zone verzi și locuri de parcare?
Mircea Biban: Am mai spus-o Parcul Mic este plin de betoane, amenajarea actuală contravine ideii de parc și nu mai vorbesc la ce preț s-a făcut această amenajare. Vă rog să vă uitați cum arăta Parcul Mic în 1970, personal cred că era mult mai frumos, chiar era un parc adevărat. Trebuia gândit un proiect integrat cu parcări, toaletă publică si zonă verde, fără trotuare cu lățimi de 6 m, pe care cine se va plimba când afară o să fie temperaturi de 30-35 grade C. Mai este o problemă: cum se va face aprovizionarea magazinelor din zona respectiva? Lucrările din Parcul Mic nu cred că respectă proiectul inițial aprobat, iar calitatea lucrărilor lasă de dorit – rosturi de la 2 la 12mm, dale sparte, toate se mișcă, parcă sunt pe nisipuri mișcătoare.
Știri din Dej: Când va scăpa Dejul de ambuteiaje?
Mircea Biban: Există model de bune practici aplicat într-un oraș apropiat nouă pe care putem să-l implementăm și la Dej pentru traficul de tranzit, iar ambuteiajele din oraș se pot rezolva cu parcări și parkinguri. Pentru asta însă trebuie în fiecare dimineață să te speli cu apă rece pe față, apoi să intri cu poftă în primărie, să mai faci câte ceva, nu doar să administrezi gestiunea politică a unui municipiu.
Știri din Dej: Băile Ocna Dej au devenit, din 2017, staţiune turistică de interes local. Ce îi lipsește Dejului pentru a atrage cu adevărat turiști din restul țării și chiar din afara ei, nu doar din proximitate?
Mircea Biban: Repet, Dejul trebuie să-și reia informal rolul de capitală a județului Someș. Avem un patrimoniu cultural și turistic cu mult peste alte comunități din România. Uitați-vă cum Cluj-Napoca își pune în valoare culoarul Someșului verde-albastru, de la Gilău la Florești, Cluj-Napoca și până la Apahida pe bani europeni. Și la Dej s-ar putea să valorificăm râul, Someșul nostru. Apoi, fiecare clădire de patrimoniu din Dej are povestea ei, fiecare edificiu de cult, povestea sa, fiecare bogăție a noastră, fiecare bucată de istorie, este oare tradusă undeva în engleză? Pe o platformă funcțională zi de zi? Gestionată zi de zi cu materiale foto și video? Apoi, Dejul trebuie să unească toate tradițiile Văii Someșului și primarul de Dej trebuie să gândească dezvoltarea turismului în zonă și cu ceilalți primari vecini.
Știri din Dej: Actuala administrație se laudă că este în top 10 național din punct de vedere al atragerii fondurilor europene, însă cetățenii municipiului spun că nu se văd aceste investiții. Unde au mers acești bani?
Mircea Biban: Pe hârtie orice e lăudabil. România e plină de schițe. Podul plin de lăudători…. Dar, vă rog să-i mai intebați ce valoare au proiectele nefazate care rămîn în sarcina primăriei ca plată și valoarea proiectelor fazate și de ce s-a ajuns aici? Pe mine mă bucură orice euro cent atras în Dej, însă atragerea de fonduri este una, implementarea este altceva.